دوستانه های رسانه ای
هنر صدر مسیحیت وبیزانس


  روم کشور پهناوری بود که امپراطور آن ,کنستانتین قسطنطین کبیر در سال 324 میلادی تصمیم  گرفت تا   پایتخت آن را به شهری به نام بیزانس یا بیزانتیون انتقال دهد.
بیزانس که از آن پس به نام کنستانتین کبیر ,کنستانتینوپل یا قسطنطنیه نامیده شد هنوز صد سال از این انتقال نگذشته بود که امپراطوری عظیم روم به دو بخش شرقی وغربی تقسیم شد.
امپراطوری روم غربی به زودی در معرض تاخت و تاز قبایل مختلف همچون سلتی ,اسلاو و غیره قرار گرفت وهنوز قرن ششم پایان نگرفته بود که دولت مقتدر روم غربی از هم پاشید.
اما بر عکس روم شرقی توانست در حدود هزار سال به حیات خود ادامه دهد .
از طرفی این جدائی باعث انشقاق دینی نیز شد چنان که عالم مسیحیت به دو کلیسای غربی یا کاتولیک و شرقی یا اورتودکس تجزیه شد.



نقاشی قبل از رسمیت مسیحیت


نقاشی در این زمان محدود به کاتاکومب ها یا مقابر دخمه ای میشود .
کاتاکومبها یا گورستانهای پنهانی برای دفن مرده های مسیحی استفاده میشد علت استفاده از این مقابر اینست که پیش از فرمانروائی کنستانتین که مسیحیت را دین رسمی کشور اعلام کند مسیحیان از نظر رومیان فرقه ای مزاحم شمرده میشدند برای همین برای دفن اجساد نیاز گورستانهای مخفی داشتند و همچنین مخفیانه عبادت میکردند.
این مقابر راهروهای بسیار باریک واز گورهای چند طبقه درست شده بود .
هنرمندی که قرار بود در چنین محیطی نقاشی کند در شرایطی قرار داشت که هوای سنگین از تعفن اجساد ,رطوبت زیاد,روشنائی بسیار کم از چراغهای روغنی بر کارش تاثیر نامطلوب میگذاشت
 بنابراین کارش را شتابان به پایان میرساند و نتایج به دست آمده کم ارزش وغالبا ضعیف بودند.
موضوعات نقاشی شده اغلب شامل صلیب و صحنه هائی برگرفته از کتاب عهد عتیق وبخصوص داستان حضرت یونس و خارج شدن وی از کام نهنگ بود.
تصاویری نیز از حضرت مسیح کشیده شده که وی را در هیبت چوپان نیکوکار نشان میدهد.



نقاشی در صدر مسیحیت


از نقاشیهای این دوران آثار چندانی در دست نیست  اما آثار به جای مانده نشانگر روشی به نام موزائیک کاری در این دوران است.
مضوع این موزائیکها نیز صحنه هایی از کتاب عهد عتیق وعهد جدید بودند و از مشخصات آنها اختصار در بیان مفاهیم و نشان دادن اشکال و همچنین نماد پردازی بود .
ونیز کسانی که تازه به مسیحیت گرویده بودند مسیح را در هیبت هلیوس خدای آفتاب نمایش میدادند.



نقاشی در دوره بیزانس


در حالی که معماری در سراسر دوره بیزانس از رشد قابل توجهی برخوردار بود نقاشی وپیکر تراشی در سده های 8 و 9 شدیدا ضربه خورد.
با رواج نفاق شمایل شکنی که به دنبال فرمان امپراطوری در مورد تحریم تمثالهای دینی در سال 726 آغاز شده بود دچار وقفه گشت واین وقفه به مدت صد سال ادامه داشت.
در طول این صد سال طوفانی از خشم برپا شد و مردم را به دو گروه متخاصم تبدیل کرد شمایل شکنان به رهبری امپراطور و شمایل پرستان به سرپرستی گروهی از رهبانان در ایالت غربی در سال 843 با پیروزی شمایل پرستان دوباره بازار شمایل سازی رونق پیدا کردو این بار سبکی به ظهور رسید که آمیزه ای ظریفی از سبک هلنی و سبک انتزاعی بیزانسی بود.
در این سبک ظهور دوباره اساطیر  و سبک طبیعت سازی هلنی کهن و بازگشت به دوران کلاسیک را شاهدیم.



قرن 14 و آخرین شکفتگی هنر نقاشی بیزانس


در این دوره به علت تنگدستی امپراطوری بیزانس که کم کم قسمت عمده ای از سرزمینهای خود را از دست داده بود در بیشتر موارد بار دیگر نقاشی دیواری جای موزائیک کاری را گرفت شمایل سازی همگام با ایمان ارتدوکسی در سراسر کشورهای بالکان و روسیه انتشار یافت و در آن نواحی حتی پس از انقراض امپراطوری بیزانس ادامه یافت .
ظهور هنرمندی چون آندری روبلف که به حق بزرگترین شمایل ساز روسیه خوانده شده است نمایانگر این است که انگیزه های آفرینندگی در سنت هنر بیزانس از زادگاه اصلیش به سوی مرزهای شمالی انتقال یافته بود.
کارهای روبلف جنبه ای فردی دارد و در عین حال خصوصیات منحصر به فرد روسی . رنگ آمیزی اوست که با رنگهای روشن تر و متنوع تر و اصولا متفاوت ابا هر یک از آثار بیزانسی به وجود آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



رنسانس


کلمه رنسانس به معنای تولد دوباره و نوزایش است رنسانس عصری است که انسان غربی بار دیگر به هنر و فلسفه و فرهنگ یونان و روم باستان توجه کرد و فرهنگ کلاسیک باستانی را اوج آفرینش بشری نامید.
از مشخصه های رنسانس عقل محوری ,فردگرای و انسان مآبی را میتوان نام برد. اصولا مفهوم هنرمند نابغه در این دوره به وجود آمد.
به طور کلی هنر ایتالیا را در اواخر سده ی 13و14 میتوان با عنوان رنسانس آغازین مشخص کرد.



نقاشی در رنسانس آغازین


هنر این دوره در حکم پیش درامدی طولانی برای آغاز شبیه سازی کامل وناتورالیستی در هنر اروپا محسوب میشود.
از معروفترین نقاشان این دوره جیوتو هنرمند فلورانسی است جیوتو را اکنون پدر هنر تصویری غرب میدانند. او را نیتوان بنیانگذار تجربه های بصری به وسیله مشاهده دانست .
پیش از هر چیز کار او عبارت بود از مشاهده ی جهان و طبیعت بدین ترتیب انسان درون نگری سده های میانه را کنار گذاشته و با برون نگری خود پایه گذار علم میشود.
از آثار جیوتو:مریم نشسته بر تخت,زاری بر جسد مسیح,رویای یواخیم,داوری اخروی ظهور در آرل و محاکمه به وسیله ی آتش را میتوان نام برد

 

 

 

 

 

 

 

 


نقاشی در سده ی 15


در عرصه نقاشی این دوره باید از مازاتچو نام برد که با وجود زندکی کوتاهش 27 سال آثاری شگفت انگیز از خود به جای گذاشتاو سبک پرعظمت و نمایشی جیوتو را گامهایی چند به جلو برد .
از آثار مازاتچو:نقدینه ی خراج,تثلیث مقدس با مریم عذرا و قدیس یوحنا را میتوان نام برد.

 

پیرو دلافرانچسکا


وی احاطه ی کاملی بر هندسه داشت ترکیب بندیهای فرانچسکا دارای ساختمانی دقیق و روشن است که ریاضیات بر آنها حاکم است.
از آثار فرانچسکا:بشارت تولد مسیح به مریم,رستاخیز میتوان اشاره کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نقاشی در رنسانس پیشرفته قرن 16 میلادی

لئوناردو داوینچی


داوینچی نمونه یک انسان کامل و انسان نمونه عصر رنسانس است که در وجود او پیوند هنر و علم به خوبی آشکار است از مشهورترین آثار داوینچی شام واپسین است .
داوینچی همچنین مشهورترین چهره های فردی را به وجود آورده است.

 

 

 

 

تابلوی مونالیزا پرآوازه ترین چهره ی فر دی در جهان است که تا به حال درباره ی آن بحثهای زیادی شده است خنده ی مبهم این پیکره در قرن 19 بحثها وتفسیر های زیادی را موجب شد .
از آثار داوینچی :مریم عذرا در کنار صخره ها را نیز میتوان نام برد

 

                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 رافئل سانتسیو
از هنرمندان دیگر این عصر است که با تاثیر از داوینچی و میکل آنژ سبک خاص خود را به وجود آورد
از آثار رافائل : مدرسه ی آتن را میتوان نام برد.

 

 میکل آنژ
پیکرتراش,نقاش و معماری پر شور وناآرام بود که انعکاس شخصیت وی را میتوان در آثار او میتوان ملاحظه کرد
آثار او در زمینه ی پیکرتراشی : مجسمه ی داوود , پیکره ی موسی  را میتوان نام برد.
آثار او در زمینه ی نقاشی : نقاشیهای او بر سقف کلیسای سیستین میتوان نام برد.
او کار نقاشی در این کلیسا را به تنهایی و در مدت 40 سال به اتمام رساند در این طرح عظیم او 300 پیکره را در حالات مختلف خلق کرد .
به طور کلی میکل آنژ در آثار خود کشش و تنش روانی را به نمایش میگذارد که این خصوصیات بعدها به سبکی موسوم به شیوه گرایی (منریسم)راه یافت.


شیوه گرایی منریسم


شیوه گرایی به بعضی از گرایشهای مهم در هنر رنسانس پسین اطلاق میشود که دوره ی پس از مرگ رافائل تا پایان سده ی 16 را در بر میگیرد .
این کلمه همچنین به معنی پیروی افراطی و غیر طبیعی از سیوه ای معین اطلاق میشود که نخستین بار در هنر و ادبیات به کار رفت .
هنرمندان این شیوه اعلام کردند که هنرمند حق دارد قئاعد را مطابق میل خود تفسیر کند . هنرمند حق دارد به شکل ها جنبه ی آرمانی تری بدهد .
از هنر مندان این سبک میتوان به پارمیجانینو , تینتورتو و ال گرکو اشاره کرد.
از آثار پارمیجانینو میتوان به مریم گردن بلند اشاره کرد.
از آثار تینتورتو میتوان به شام واپسین اشاره کرد که این اثر نقطه ی مقابل شام آخر داوینچی است
از آثار ال گرکو : تدفین کنت اورگاس , ستایش شبانان و مسیح سوداگران را از معبد میراند را میتوان اشاره کرد


رنسانس در شمال اروپا


تحولاتی که از آنها نام بردیم مختص ایتالیا بود اما شمال اروپا مسیر خاص خود را پیمود در حقیقت سبک هنرمندان شمال اروپا نیز به تدریج به رئالیسمی پر توان گرائید که سرچشمه های آن با هنر ایتالیا متفاوت بود

 

یان وان آیک
از نقاشان معروف سده ی 15 از اولین هنرمندانی بود که مفهوم عمق نمائی جوی را درک کرده بود و در آثارش به کار برد
از آثار آیک : جووانی ونو عروسش , مریم مقدس و رولن را میتوان نام برد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماتیاس گرونوالد
از بزرگ ترین فرد گرایان دوره ی رنسانس وهنرمندان با نبوغ و اصیل قرن 16 بود . علاقه ی وی بیشتر به منظره های غیر زمینی و به خصوص نمایش دو دنیای آ سمانی و زمینی یا دوزخی معطوف بود
از آثار وی : مسیح بر صلیب اشاره کرد

 

آلبرشت دورر
از میان هنرمندان شمال اروپا دورر تنها هنرمندی است که به سبک رنسانس ایتالیا به طور کامل توجه داشت و آن را یکی از هدفهای زندگیش قرار داد
از آثار وی : اندوه , چهار حواری و... را میتوان نام برد

منبع سایت نقاشی از دیروز تا امروز
+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم دی 1387ساعت 23:39  توسط حاج اسماعیلی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ

پیوندهای روزانه
سینما فردا
گلستان
یک اشخور
ٍٍٍٍٍسازمان سنجش
طلب
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
تیر 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
مهر 1392
اردیبهشت 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
آذر 1391
آبان 1391
مرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
آذر 1390
مهر 1390
شهریور 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
آبان 1389
مرداد 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
دی 1388
آبان 1388
مهر 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آرشيو
پیوندها
hofhv
فیلم کوتاه
سینما جوان
يار دبستاني من1
جشنواره ها
بدو بدو آموزش وبلاگ نويسي و ...
اطلاعاتي درباره رشته توليد سيما
آدرس سايت دانشكده صدا و سيماي تهران
جشنواره رویش
تحليل خبر
راه های موفقیت
محاکمه
islam-masih
سوالات در مورد دوربين فيلمبرداري
تصویربرداری
acمعرفی دوربین
میکس ومنتا÷
نما
داستان نويسي
امتحان
سر لشکر
ضد
بهارانه
طبيب
پیام نور
hajy.hajy@gmail.com ایمیل من
داستان کوتاه
داستان کوتاه حجاب
دوربین فروش
جالبه
شعر
خبر نجف اباد
آپدیت-آنلاین
خانه تیتراژ
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM